Hoppas att ni hade en bra midsommar!

Hej kära kära vänner!

Japp, så var midsommar över och nu måste man väl säga att sommaren är här på riktigt eller? Det ger ju mig givetvis inspiration till en massa sommarsmycken. Jag har märkt att det blivit en hel del blommor nu... Det här gjorde jag till mig själv för att ha på midsommar men jag ångrade mig och valde ett annat. Men det blev väldigt somrigt. Det är sytt med nätstygn och blommorna har jag hittat på själv. MIYUKI-pärlor och frostade glaspärlor. Låset är en grönfärgad jade.

Blir det mer sommar än så här?
Ett armband sytt med nettingteknik med fantasifulla blommor. Spännet är av en jadepärla
Klicka på lilla bilden så blir den större.

När jag var i Lund så köpte jag ametister men har ännu inte gjort något med dem. Men häromdagen gjorde jag ett annorlunda hängsmycke med 3 st "hängor". MIYUKI-pärlor i matt silverlined lila och guld (silverlined = silver inuti pärlan, i själva hålet) gör att ametisten får stå för all uppmärksamhet. Ametist är även min månadssten (februari).

Ett hänge till halsband med en ametist i mitten.

Jag tänkte visa hur små pärlorna jag oftast använder är. Detta är en förstorad bild, men det ligger en knappnål mellan pärlorna och nålarna som ni kan använda som referens.

Olika storlekar på pärlor och hur stora nålarna är jag syr med.
De minsta pärlorna, 15/0 är nästan lika små som knapphålshuvudet. I ametisthänget ovanför har jag bara använt den storleken. I bloster armbandet överst har jag använt 15/0 i de små pärlorna som sticker upp längs med sidan på armbandet och de lila pärlorna i extraspreten på mittersta blomman.
Sedan kommer 11/0 som är de pärlor jag använder mest. Allt det gröna i armbandet ovan och blombladen i blommorna är i den storleken.
Nästa storlek, 8/0 har jag använt i extraspreten i mittersta blomman. Det är de rosa lite större pärlorna.
Den största storleken (som jag använder) är 6/0 och de är bra när man virkar armband. De har även använts i de oregelbundna chevronarmbanden. Sen finns det givetvis större pärlor 2/0 är nog det största jag sett.
Nålarna jag använder är tunna och väldigt böjliga. Ni ser ju hur deformerade de har blivit. Den översta är 0,3 mm i tjocklek och den undre är 0,1 mm i tjocklek. Som ni förstår så är det inte så lätt att trä så tunna nålar då tråden blir därefter, men kolla på den här bilden så ser ni den finurliga finessen som gör att de kallas BigEye-nålar.


Inga problem som helst att trä den här nålen.

Den är alltså ihoplödd i ändarna. Hur smart som helst. Den andra tunna tråden är tvinnad och har en större ögla i ena änden som lätt kan tryckas ihop när den ska igenom pärlan. Tyvärr är den så tunn att min kamera inte klarade av att ta en närbild på den, så ni får helt enkelt lita på mig..
Tänkte avsluta med bilder på två beställningsjobb som jag gjort. Nu när kunden har fått dem så kan jag lägga upp dem här och visa er. Tyvärr blev de lite förstora, men sådant fixar jag. Inga problem alls.

Klicka på bilderna så får ni förstoringar.

Ser ni något som ni är intresserade av så maila mig på [email protected] och dela gärna med er av den här bloggen på facebook genom att klicka på delaknappen i listan till höger.

Ha en fortsatt härlig midsommarhelg!

Vi ses!

Pärlpullan!

Kommentarer
Postat av: mia

Hej!

oh my good så smått det är det du jobbar med. Otroligt!!.

MItt armband är även med på bild :-) Som jag sa igår så ville Monica ha ett liknande Maggis, vitt. glas o silver samt gärna ett i svart.

Ha´ de´

2011-06-25 @ 16:05:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0