Nya pärlor

Tjenare!
Har varit på en minisemester i Lund, Malmö och Köpenhamn och passade givetvis på att köpa lite fina pärlor.
Jag hade verkligen sett fram emot att få gå till BeadsNDrops som ligger ett stenkast ifrån Rådhusplatsen mitt i centrala Köpenhamn. Två underbara våningar med allt en pärlar vill ha. Det blev nästan förmycket för mig, jag kunde nästan inte välja. Men givetvis hittade jag lite som föll mig i smaken..

Pärlor som jag köpte i Köpenhamn

De runda är silkessten och de ovala är pyrit.

 

Det blev lite naturliga stenar. Silkesstenarna ser nästan ut som "vanlig" sten som blivit polerad. Pyriten är mycket effektfull och har lite guldskimmer som var svårt att få med på bild. Jag är helnöjd.

Här är lite andra pärlor jag köpte på BeadsNDrops, http://www.beadsndrops.dk/

 

Pärlor från Köpenhamn. Svarta glaspärlor med guldstänk Klicka på bilderna så blir de större... Köpta i Köpenhamn. Samma som de runda fast i droppform.

 

Svarta glaspärlor med guldstänk i kulform och droppform. Jag skulle kunna gå i den affären i timmar och titta på pärlor och konstiga (härliga) människor. Jag såg väldigt speciella människor som gick omkring och frotterade sig bland alla pärlor.. Är jag också en sån konstig människa?

 

Sen var jag inne i en annan underbar affär i Köpenhamn som ligger på Ströget. Systrarna Grene, http://www.grenes.dk/, heter affären och de har allt mellan himmel och jord där. Givetvis hittade jag deras pärlavdelning...

 

Platta glasrondeller köpta i Köpenhamn. Man vill bara äta upp dem!

Vill man inte bara äta upp dem?

 

Köpta i Köpenhamn Klicka för att se bättre...   Köpta i Köpenhamn. De gav mig en känsla av glaskulor jag hade när jag var liten. Här i Göteborg kallar de dem för puttekulor, mitt favoritord från Göteborg.


De platta glasrondellerna på den stora bilden är som godisar.. Det ska bli en utmaning att jobba med dem. De gröna biconepärlorna var jag ju bara tvungen att köpa.. Och de runda pärlorna påminner mig om glaskulor jag lekte med när jag var liten..

 

När vi skulle åka hem från Lund fick jag en överraskning. Mitt på Clemenstorget vid Lund C stod en kvinna och sålde pärlor. Hon hade hur mycket som helst. Det fick bli en snabbkoll då vi skulle med tåget. Men jag hittade lite som passade mig. Hade jag haft mer tid så skulle jag säkert ha hittat mer...

Mina favoritpärlor hittade jag i kubform i Lund. Bruna sparklekuber och en snäckpärla från Nya Zeeland.  Måste ta reda på vad snäckan heter. Men den plockas utanför Nya Zeeland och man får inte plocka hur många som helst. Köpte i Lund.

 

Givetvis hann jag göra lite nyttigt också under min resa. Jag virkade ett armband på vägen ner och ett på vägen hem.. Det är kanon att sitta och virka när man reser, jag gör det ofta när jag åker spårvagn. Man förbereder virkgarnet hemma och sen kan man sitta i lugn och ro och göra fina smycken..

 

Under tågresan passade jag på att virka två armband. Ett på resan ner och ett på väg hem..

Jag har inte sytt ihop dem ännu men ni känner ju igen mönstret..

 

Nu ska jag göra färdigt ett halsband som jag gjort. Det går lite åt svulstigheten, men det är inte det svulstiga som jag pratade om för några månader sen. Bilder på det kommer imorgon. Nästa vecka ska jag skicka iväg mina beställningar från i sommar och så fort de kommit fram så ska jag lägga upp bilder på dessa. Endel är riktigt fina om jag får säga det själv.

Som vanligt får ni gärna dela mig på facebook om ni vill och gillar ni något så når ni mig på parlpullan©yahoo.se. Kanske har ni sett nån pärla i detta inlägg som ni gillar...

 

Ha en härlig torsdag!

Kram

Pärlpullan


Kommentarer
Postat av: Birgitta Lindeberg

Hej! Jag är på jakt efter läderband. Jag undrar om ni säljer det? El, ni vet var jag kan köpa det i Lund?

2013-04-08 @ 22:29:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0