Nya kunskaper

Hej!
 
Pärlpullan har varit och är fortfarande sjuk och har därför inte kunnat fortsätta sin fantastiska berättelse om Pärla! När man är på pärlkonferens så ska man ju givetvis lära sig nya saker och Pärlpullan gick på tre workshops och två av dem ska jag berätta om nu.
 
Den första workshopen var i chainmaille, det är en gammal teknik. Tänk ringbrynjor och liknande. Fast här skulle vi ju göra smycken och inte försvarsmaterial. Man jobbar med en tång i varje hand och dem släpper man aldrig i stort sett. Sen är det bara att öppna ringar, trä i och sen stänga ringen igen. Låter det enkelt? Tja, lite klurigt var det allt. Men vi hade en fantastisk workshopledare som galant guidade oss igenom det hela. Först fick vi testa på att göra en enkel repkedja.
 
Enkel repkedja
 
En fantastisk variant som bildar olika mönster när det snurrar runt handleden. Nere till höger i bild kan du se att det nästan blir som en DNA-länk. Det var lite knöligt i början, men helt fantastiskt när det helt plötsligt lossnade och det började rulla på av sig själv. Pärlpullan ville ju lära sig så mycket som möjligt så innan kursen var slut så hoppade jag på drottningkedja som visade sig vara lite tuffare, men tillslut gick det.
 
Drottningkedja
 
Jag är inte riktigt färdig med denna än men ni får se en lite del. På denna bild kan man också se ett av de vanligaste nybörjarfelen nämligen det här med att stänga ringarna igen. Det ska ju inte bli nån glipa emellan utan de ska glida ihop lätt. Men när jag testade igårkväll så fick jag till det mycket bättre. Drottningkedjan är helt suverän och jag funderar på att göra ett halsband i denna teknik. Många ringar blir det....
På lördagen gick jag på en workshop i pärlbroderi, en mycket spännande teknink som jag absolut kommer att använda mig av igen. Det var inte så svårt som jag hade trott. Det handlar faktiskt om "de gamla vanliga" stygnen peyote, brick osv. Men som du kanske förstår så broderar man och det på ett speciellt tyg. Här är mitt lilla hänge som jag gjorde.
 
Pärlbroderi
 
Vår kursledare var suverän och visade sina alster som var helt enorma! Pärlbroderi är tidskrävande men resultatet blir magnifikt. Pärlbroderi är väldigt stort i USA och (jag tror) att det kommer från indianerna.
När jag var på sy-och inspirationsmässan i Kviberg i februari så hade Fru Pärla ett armband som jag tyckte var lite coolt och nu har jag gjort en egen variant av det armbandet. H e l t annorlunda än vad jag brukar göra men det är lite roligt. De rosa nitarna är verkligen chockrosa á la 80-talet.
 

Spikes!
 
I nästa inlägg ska jag berätta om den sista workshopen som jag gick på. Silverlerakursen, den var uppdelad i tre träffar så det blir många bilder där.
Som du kanske förstår så har Pärlpullan fått blodad tand när det gäller det här med pärlträffar och igår släppte de platserna till Sveriges äldsta och kanske största, PUSS - en pärlträff, i Stockholm. Klockan 09:00 släppte de platserna och gissa om jag satt framför datorn redo att boka plats. Jag var färdig med min anmälan klockan 09:02 så jag tror att jag fick en plats. På facebook skrev de att de hade fått in 100 anmälningar under de första 5 minuterna.. Det finns bara 130 platser... Inom en vecka får vi meddelande om vi har kommit med. Håll tummarna för att Pärlpullan kommer att befinna sig i Täby i oktober.
 
 
Nu ska Pärlpullan bli frisk! Ha en trevlig helg!
 
Kram
 
Pärlpullan!
 
   Klicka om du vill se en större blid.
 
 
Dela mig gärna på facebook!
 
Du når mig på [email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0