Kinesiska pärlfynd

Ni hao!

Hej, på kinsesiska. Jag har varit i Kina och har då givetvis besökt massor med silkmarkets och pearlmarkets. Det var som om jag kommit till Nirvana eller Paradiset. Att det sen visade sig att jag kunde pruta gjorde ju inte saken sämre.. Jag fick med mig massor av olika sorters pärlor hem. Jag hade bestämt mig för att köpa endast pärlor som är svåra att få tag på eller som kostar väldigt mycket här hemma. OCH inte köpa bara för att det var billigt utan även tänka på att jag ska kunna använda dem.. Här kommer lite bilder på några av de pärlor jag köpte. Klicka på dem om ni vill se dem i närbild.

Jättehäftiga agatringar inköpta på silkmarket i Peking Inköpta på silkmarket i Peking Inköpta på silkmarket i Peking Inköpta på pearlmarket i Peking
Agatringar            Bergskristaller            Läckert slipade bergskristaller       snäckskalsrutor

När jag var på en pearlmarket i Shanghai hittade jag en butik med det fantasktiska namnet "Linda's pearlshop".


Smygtaget foto i Linda's pearlshop

Där ser ni även hur det såg ut ibland. Små affärer på våningsplan som var hur stora som helst. Ibland var det som ett stort kontorslandskap med bås för de olika försäljarna. Ofta hade de färdiga smycken till försäljning. Butiksbiträdena satt ofta och sydde på sina projekt när det inte var kunder hos dem.  Vi visste inte om man fick ta kort därinne, så min pojkvän tog detta kort i smyg.
Utanför pearlmarket i Peking var jag ju bara tvungen att posera framför en jättepärla.


Pärpullan vid en pärla utanför Pearlmarket i Peking

Har jag nu gjort något av alla pärlor jag har köpt, undrar du. Men så klart att jag har!
Här är ett och de små facetterade rondellerna i mitten köpte jag I Linda's pearlshop.


Pärlor och kristaller i en nästan oslagbar kombination..

Detta är gjort efter ett mönster i Bead and Button. Det är vaxade glaspärlor, facetterade pärlor och facetterade rondeller. Seed beads från Miyuki och låset är givetvis nickelfritt.


Sötvattenspärlor med snäckskalslås

Jag gjorde ett armband med sötvattenspärlor i risform som jag köpte i Peking. Jag sydde först RAW som ramade in pärlorna, men jag tyckte att det blev för rakt och fyrkantigt så jag sydde en kant runt hela armbandet för att gjöra det mer oregelbundet och levande. Stenen i låset är snäckskalsruta.

Så, nu ska jag göra färdigt ett par örhängen som ni får se imorgon. Jag lägger nog upp lite fler bilder på pärlor jag köpt då.
Ha en härlig vårdag!
Kram
Pärlpullan


Kommentarer
Postat av: Malin

Det fina kristall+guldpärls armbandet är nu miiittt :D Glittrar på min arm som värsta Silvia. Uberläckert! X Malin

2012-06-15 @ 20:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0