En pärla är inte bara en pärla...

Hej!
 
Jag jobbar ju mest med en pärla som kallas seed bead, det är de små små pärlorna som är grunden i det jag gör. Det kommer hela tiden nya sorter med olika många hål och olika former men eftersom de fortfarande är väldigt små pärlor som vi pratar om så kallas de fortfarande seed (=frö) beads. När jag skriver seed bead så menar jag (oftast) de vanliga runda pärlorna. Annars skriver jag tilabeads, dropbeads osv.
 
Ett axplock av alla seed beads...
 
1. 15/0 Seed bead. De minsta pärlorna jag jobbar med. Det finns dock mindre...
2. 11/0 Seed bead. De pärlor jag använder mest.
3. 8/0 Seed bead. Gött när man vill att ett arbete ska gå fort. Ca 3-4 mm stora
4. 15/0 Cylinderpärla. Lite större hål, ofta väldigt jämna i storleken. Dyrare än vanliga seed beads.
5 11/0 Cylinderpärla. Samma som ovan.
6 Peanutpärla eller berry bead. Som en jordnöt, ihoptryckt på mitten. Ett hål på mitten.
7. Magatamas. En "utdragen" pärla, lite som en tagg. Ett hål i ena ändan.
8. Twin bead. Två hål. Finns även en sort som heter superduo som ser typ likadan ut.
9. 10/0 Triangelpärla. En triangelformad pärla. Olika märken har olika skarpa hörn.
10. Dropbead. Är vad den låter som, en droppe. Ett hål i den tunna, smala delen.
11. Tila bead. Åh, min favorit. Två hål på längden. Tunn och platt. Finns även Tile bead från Tjeckien som är lite "bulligare".
12. 3 mm Stavpärla eller Bugle beads. Finns i storlekar upp till 3 cm, om inte längre.
13. 6 mm Twistade stavpärlor.
14. Kubpärla. Fyrkantig pärla.
 
Jag hoppas att jag inte har tråkat ut er nu, men jag vill att ni ska förstå vilket arbete jag lägger ner på mina smycken och förstå lite om de olika pärlorna som är en del av det. Nu ska ni få se ett armband som jag har gjort, mest för att testa en ny sorts pärla som jag har hittat. Den heter Rulla och är cylinderformad med två hål.
 
 
Blått rullaarmband.
 
Det var väldigt roligt att jobba med de pärlorna och jag kommer absoluta att använda dem igen. Resten av pärlorna är från Miyuki och Matsuno. Längst ner finns närbild för den som vill se.
 
Sen har jag pärlat in en rivoli med twinbeads, seedbeads och satt swarovskibiconer runt. Det blev ett fantastiskt hängsmycke. Dock ännu ett lila hängsmycke, jag la ju upp ett på förra inlägget. Men lila är fint.
 
 
Lila hängsmycke...
 
Hängsmycket är ca 3 cm i diameter och passar lika bra till guld- som silverkedja. När jag ändå var igång så gjorde jag en liknande infattning som är lite större men där är jag inte riktigt färdig ännu. Det ska INTE bli ett vanligt hängsmycke kan jag säga. Men ni får se först när jag är färdig. Infattningen kan ni få se i alla fall.

Smygtitt.
 
Om slutresultatet blir hälften så fint som jag planerar att det ska bli så kommer detta bli super. Här har jag använt superduos, Matsunopärlor och facetterade glaspärlor till infattningen. Jag måste bara få visa en pärla till som jag har köpt. Den heter gumdrop och man vill nästan äta upp den när man ser den. Särskilt eftersom jag har köpt färgen "bubblegum".
 
 
Så nu var denna veckan slut. Jag ser fram emot en lugn vecka på jobbet så att jag orkar pärla en hel del. Fast det är ju veckan före påsk och den kallas ju stilla veckan...
 
Önskar er en bra påskvecka!
 
Kram
 
Pärlpullan!
 

 
Rullaarmbandet i närbild. 
 
Som vanligt så kan ni nå mig på [email protected]
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0